Katoksen teko alkoi poistamalla pintamaa lapion terän syvyydeltä. Syvemmälle kaivoin kolme "ojaa", joihin tuli perustaa tukevoittamaan mm betoniputken pätkiä, harkkoja ja reunakiviä.
Solumuovi toimii routaeristeenä ja sen päälle tuli sorakerros. Sorakerroksen päälle tuli kolmeen riviin betonilaatat noin metrin välein ja niiden päälle lankku.
Lankkujen päälle tuli kakkosneloset kyljelleen. Naulasin pattingit kiinni toisiinsa eli ne eivät ole kiinni alla olevassa lankussa.
Kakkosneloset oli kotoisin eräältä siltatyömaalta ja olivat odottaneet uutta käyttöä parikymmentä vuotta.
Tässä vaiheessa olisi pitänyt asentaa aluskate. Ehkä joskus jos ei ole muuta tekemistä, niin voi kattopellit irrottaa ja korjata erhe!
Ennen pellitystä oli hyvä tehdä katon välituet, kun pystyi seisomaan suorassa kattotuolien välissä.
Välituen yläpään tuenta kiilapalalla pystytolpan viereiseen kattotuoliin.
Välipystytuet on yläpäästä saranoitu ja näin käännettävissä pois tieltä kesäaikaan, kun katolla ei ole lumikuormaa. Kääntyvät pystytolpat vaativat alapäähän kiilapalat.
Lumikuormatesti oli heti ensimmäisenä talvena. Parin päivän suojasääjakson aikana lumilaatta on liukunut alaspäin, mutta koska räystäs on matalalla, niin laatan reuna kierryttyään alaspäin liike on pysähtynyt tavoitettuaan lumen pinnan räystään alla. Kuvassa maahan tukeutunut lumi on poistettu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti